Γιατί μαθαίνουμε καλύτερα μαζί

giati-mathenoume-kalytera-mazi-europalso

Μαθαίνουμε μαζί γιατί  νοιαζόμαστε  για το κάθε μας παιδί.

  • Η οργανωµένη τάξη αποτελεί τον σπουδαιότερο χώρο ψυχολογικής εγρήγορσης στον μαθητή.
  • Ο συνεχής εµπλουτισµός της διακόσµησης, της ταιριαστής με τους μαθησιακούς στόχους, τα κατάλληλα εργαλεία και η χρήση των νέων τεχνολογιών, συνεισφέρουν στην εμπέδωση των ξένων γλωσσών.
  • Επιπλέον, οι σωστοί εκπαιδευτικοί, μαζί με τους μαθητές και τις άψογα διαμορφωμένες τάξεις, συμβάλουν στην καλλιέργεια και την ανάπτυξη των εσωτερικών και εξωτερικών κινήτρων των μαθητών που είναι αναγκαία για τη σωστή μάθηση των ξένων γλωσσών.

Επιμέλεια: Europalso p11

Γ. Ζ.  Πρόεδρος Π.Σ.Κ.Ι.Κ.Ξ.Γ

Κτίζουμε το αύριο μαθαίνοντας μαζί

Καθώς η ξένη γλώσσα είναι λειτουργική, διδάσκεται σωστά, μόνο όταν τοποθετείται μέσα σε εννοιολογικά πλαίσια, ακολουθώντας ένα επιστημονικά άρτιο σχέδιο μαθήματος. Αυτό αναδεικνύει την αξία της κοινωνικής μάθησης. Όταν τα παιδιά «μαθαίνουν μαζί», αξιοποιούνται πλήρως τα διδασκόμενα εννοιολογικά πλαίσια υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευμένων καθηγητών τους, που χρησιμοποιούν σωστά γλωσσικά εργαλεία και προηγμένα τεχνολογικά βοηθήματα. Όσο πιο αυθεντικά και ρεαλιστικά είναι τα πλαίσια, που προϋποθέτουν την ύπαρξη ομάδας μέσα σε οργανωμένη τάξη, τόσο περισσότερο επαρκής γίνεται η μάθηση των ξένων γλωσσών. Τα παιδιά μας θα διατηρήσουν αναλλοίωτα στη μνήμη τους, αυτά που έμαθαν. Έτσι, θα μπορέσουν να ανταποκριθούν ανεμπόδιστα στις πραγματικές καταστάσεις της ζωής τους αύριο, όπως στα επικοινωνιακά και εργασιακά περιβάλλοντα και στα ακαδημαϊκά πλαίσια μεταπτυχιακών σπουδών.

Μαθαίνοντας μαζί μεγαλώνουμε δραστήρια και εφευρετικά παιδιά

Κύριος στόχος στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών είναι η μεγιστοποίηση της μάθησης, η ανάπτυξη της επάρκειας και η παροχή αληθινών ευκαιριών από τους εκπαιδευτικούς, για να επιτελεστεί η πρακτική εφαρμογή της ξένης γλώσσας. Αναμφισβήτητα, χρειάζεται μια ομάδα μαθητών για τη μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση της «υβριδικής μεθόδου», διδασκαλίας που ενσωματώνει τα απαραίτητα γλωσσικά περιεχόμενα με τα πρότζεκτ των μαθητών. Οι μαθητές αποκτούν έναν ενεργητικό ρόλο και από απλά παθητικοί παρατηρητές, φτάνουν να γνωρίζουν τι να κάνουν και πώς να δράσουν, αναπτύσσοντας τις αναγκαίες γλωσσικές δεξιότητες.

Η δημιουργικότητα και ο δυναμισμός της ομάδας παρέχουν ελκυστικά κίνητρα σε όλα τα μέλη της. Έτσι, οι μαθητές μαθαίνοντας μαζί και συνδέοντας τη μάθησή τους με τη βιωματική πραγματικότητα, υιοθετούν πρακτικές που είναι εφαρμόσιμες σε όλη τους τη ζωή.

Επιπλέον, ας μη ξεχνάμε ότι εμείς οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, είμαστε πρωτίστως υπεύθυνοι για την καλλιέργεια των δημιουργικών ικανοτήτων των παιδιών μας. Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε ότι «δημιουργικός» είναι μόνο αυτός που εφευρίσκει κάτι καινούργιο ή αναπτύσσει μια νέα αυθεντική ιδέα. Η πραγματικότητα όμως, είναι ότι μπορεί να υπάρχει δημιουργικότητα στον τρόπο με τον οποίο ζούμε την απλή καθημερινή μας ζωή. Αυτό συνδέεται με την αυτοπεποίθηση μας να αναπτύσσουμε τις απόψεις μας και με τον προσωπικό, μοναδικό μας τρόπο να απαντάμε σε όλα αυτά που ερχόμαστε αντιμέτωποι. Είναι, επίσης, πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι η ατομική αντίληψη και η προοπτική, συχνά πηγάζουν από συνεργασίες με άλλους, γνωρίζοντας εναλλακτικές θέσεις και απόψεις και από την πρόκληση να απαντάμε στα σημεία των άλλων.

H παρότρυνση των δημιουργικών απαντήσεων στο γραπτό και προφορικό λόγο και η καλλιέργεια της φαντασίας στο ομαδικό μάθημα ξένων γλωσσών, είναι μια επιστημονικά τεκμηριωμένη μέθοδος και πλέον ένα επίσημα απαραίτητο συστατικό στη μάθηση των ξένων γλωσσών.

Οι αυτοσχεδιασμοί, τα θεατρικά και οι ιστοριούλες που μοιράζονται μαθαίνοντας μαζί, αυξάνουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών. Οι δημιουργικές συζητήσεις πάνω στα ξενόγλωσσα κείμενα, τα θετικά βιώματα του ομαδικού ενθουσιασμού, η έκφραση μέσω καλών τεχνών και οι ανταλλαγές γρίφων, μυστηρίων και αινιγμάτων, βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης, η χρήση των νέων τεχνολογιών συνδράμει πάρα πολύ στην καλλιέργεια της εφευρετικότηταςκαιτηςφαντασίαςτωνμαθητών. Τα παιδιάμαθαίνουν ότι η συνεργατική μάθηση και οι ανταλλαγές απόψεων, τους βοηθάνε να καταφέρουν περισσότερα πράγματα από ότι εάν εργάζονταν μόνα τους. Βεβαίως, είναι πολύ σημαντικό εδώ να γνωρίζουμε ότι δίνοντας χώρο και χρόνο, αποκαλύπτεται η εφευρετικότητα των παιδιών μας. Έτσι, μέσα από την τάξη, με εμπνευσμένο καθηγητή και μαθαίνοντας μαζί, ο κάθε μαθητής έχει την ευκαιρία να συλλογιστεί το «ποιος είναι» και «πού μπορεί να φτάσει». Οσπουδαίος Ρώσοςψυχολόγος Lev Vygotsky, είπε ότι η«συνεργατική μάθηση» είναι αναγκαία προϋπόθεση για να δομήσει ο νους γνώσεις και να εφεύρει νοήματα.

Μαθαίνοντας μαζί αποκτούμε  αυτοπεποίθηση

Τα παιδιά από μικρή ηλικία πρέπει να εκπαιδεύονται στην απόκτηση αυτοπεποίθησης στον προφορικό λόγο της ξένης γλώσσας. Έρευνες έχουν δείξει ότι η αυτοπεποίθηση στην επικοινωνία εντός ομάδας, αυξάνει πολύ σημαντικά την ολική επάρκεια στις ξένες γλώσσες. Η ομάδα, συν τοις άλλοις, δίνει στο μαθητή τη δυνατότητα της εθελοντικής έκφρασης και συμμετοχής σε συζητήσεις στην ξένη γλώσσα, εν αντιθέσει με τις υποχρεωτικές απαντήσεις που πρέπει να δώσει μόνο όταν του ζητείται να μιλήσει.

H ελεύθερη έκφραση απόψεων και η εθελοντική ομαδική συμμετοχή, πέραν των υποχρεωτικών απαντήσεων του μαθητή, εμπλουτίζει και εμβαθύνει τις γνώσεις του στη νέα γλώσσα.

Επιπλέον, αυξάνεται η αυτοπεποίθησή του στη μάθηση και των τεσσάρων δεξιοτήτων της ξένης γλώσσας, που είναι η ομιλία, η γραφή και η κατανόηση του προφορικού και του γραπτού λόγου. Άλλωστε, ο Σωκράτης δίδασκε πάντα ομαδικά και ο μαθητής του ο Πλάτωνας, δάσκαλος του Αριστοτέλη, δημιούργησε τη Σχολή των Αθηνών, βασισμένη στην συνεργατική μάθηση.

Μαθαίνουμε μαζί:

Η αποδοτικότερη επιστημονική προσέγγιση για το παιδί

Η «κριτική παιδαγωγική», που ενδιαφέρεται πώς να γίνει ο κόσμος ένας καλύτερος τόπος διαβίωσης, με ένα καλύτερο μέλλον, μπορεί να βρει ανταπόκριση μόνο σε ειδικό χώρο μάθησης όπου τα παιδιά «μαθαίνουν μαζί».

Μόνο σε μια οργανωμένη τάξη, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να ανταλλάσσουν ιδέες και απόψεις χρησιμοποιώντας την ξένη γλώσσα ως εργαλείο και να εφευρίσκουν τρόπους συμφωνίας, διαφωνίας, πειθούς και επιρροής, που είναι τόσο αναγκαία για τη μελλοντική τους ζωή.

Οι μαθητές μαζί μαθαίνουν την ξένη γλώσσα και συζητούν θέματα που πραγματικά έχουν σημασία για αυτούς. Λαμβάνουν μέρος δυναμικά σε ενδιαφέρουσες συνομιλίες και η μάθηση εξελίσσεται περισσότερο σε αυθεντική και ανθρώπινη.

Μια πολύ σημαντική εκπαιδευτική μέθοδος που συνεχώς κερδίζει έδαφος στην ακαδημαϊκή κοινωνία είναι η «συνεργατική μάθηση», η οποία βασίζεται στην ομαδική συνεργασία και στην υποστήριξη των μαθητών μεταξύ τους για τη διεκπεραίωση των εργασιών τους.

Η «συνεργατική μάθηση» αυξάνει τις επιδόσεις των μαθητών λόγω κοινωνικών παραγόντων, όπως η συνεργασία, η υποστήριξη, η ενθάρρυνση, και λόγω των γνωστικών παραγόντων, όπως η μάθηση νέων θεμάτων και η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των μαθητών. Έτσι, οι μαθητές συμβάλουν ενεργά στη δική τους μάθηση, αλλά και όλης της τάξης, αντί να είναι παθητικοί δέκτες διδασκαλίας.

Μειώνεται το μαθησιακό άγχος μέσα σε ένα ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον όπου εύκολα αφομοιώνονται οι νέες γνώσεις. Τα παιδιά μαθαίνουν κοινωνικές δεξιότητες παρακινούμενα από εσωτερική ανάγκη ελευθερίας, αγάπης και χαράς. Επίσης, με την κοινωνική, συνεργατική μάθηση «μαζί» προάγεται η υπευθυνότητα και η αυτονομία τους.

Η μάθηση στην τάξη προσφέρει επιπλέον τη δυνατότητα ποικίλων επικοινωνιακών σχημάτων, όπως εργασιών σε ζεύγη και σε υποομάδες εναλλασσόμενες μεταξύ των μαθητών. Έτσι, δημιουργούνται ευκαιρίες ανάπτυξης σκέψεων, γλωσσικών χρήσεων, νέων συλλογικών εμπειριών, καθώς και εκτίμησης των διαφόρων ιδεών των συμμαθητών τους.

Οι μαθητές “μαζί”

  • αυξάνουν την αυτοεκτίμησή τους επιταχύνουν την πρόοδό τους
  • ευχαριστιούνται την συμμετοχή τους στις μαθησιακές διαδικασίες
  • αποκτούν περισσότερα κίνητρα
  • συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργική μάθηση, διαχέοντας τη γνώση τους στους άλλους μαθητές της τάξης
  • αναπτύσσουν πολύμορφα τις γνώσεις τους μέσα στο δυναμικό περιβάλλον της τάξης που προσφέρει πλούσιες εμπειρίες
  • τους δίνεται η ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης, στον κάθε μαθητή ξεχωριστά και σε όλους μαζί
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest